Cik Michael, Hebenstreit Cornelia, Horn Christopher, Schulze Gunnar, Traub Matthias, Schweighofer Erich, Hötzendorf Walter, Fellendorf Martin
2016
Guaranteeing safety during mega events has always played a role for organizers, their security guards and the action force. This work was realized to enhance safety at mega events and demonstrations without the necessity of fixed installations. Therefore a low cost monitoring system supporting the organization and safety personnel was developed using cell phone data and social media data in combination with safety concepts to monitor safety during the event in real time. To provide the achieved results in real time to the event and safety personnel an application for a Tablet-PC was established. Two representative events were applied as case studies to test and evaluate the results and to check response and executability of the app on site. Because data privacy is increasingly important, legal experts were closely involved and provided legal support.
Fellendorf Martin, Brandstätter Michael, Reiter Thomas, Lindstaedt Stefanie , Breitwieser Christian, Haberl Michael, Hebenstreit Cornelia, Scherer Reinhold, Kraschl-Hirschman Karin, Kröll Mark, Ruthner Thomas, Walther Bernhard
2012
Das mobile Verkehrsmanagementsystem MOVEMENTS soll als einfaches und zuverlässiges System entwickelt werden, das durch mobile Anzeigemöglichkeiten mit dezentralen Ansteuerungsmöglichkeiten und zentraler Überwachungsfunktion flächendeckend einsetzbar ist. Bei den Anzeigetafeln ist auf Lesbarkeit und Verständlichkeit von Texten und Piktogrammen zu achten, um für die Verkehrsteilnehmer auch unter schlechten Sichtbedingungen wahrnehmbar zu sein. Die mobile Anzeige soll sowohl für planbare Ereignisse (Veranstaltungen, Baustellen, ...), als auch für ungeplante Ereignisse längerer Dauer (Unfälle mit verkehrsbeeinträchtigender Wirkung, Straßensperren durch Naturereignisse, wie Hangrutschungen, ...) eingesetzt werden. Generell sollen durch den Einsatz von MOVEMENTS die Lenkungs- und Informationsmöglichkeiten der ASFINAG in Netzteilen ohne Verkehrsbeeinflussungsanlagen verbessert werden